Søg på siden

Glæd dig til

Fredag 24. oktober -
kl. 17:00:
Efterårskursus 2014

Lørdag 22. november -
kl. 12:00:
Juletur Jylland 2014

Lørdag 29. november -
kl. 12:00:
Juletur Sjælland 2014

Mandag 15. december:
HBUD-blad 3/14 udgives

Seneste kursus

Tidligere kurser

Efterårskursus 2009

”Mit handicappede barn bliver ældre, og hvordan tackler vi de udfordringer, der følger med?”

 

Kursusholdere:
Inge Louv, socialrådgiver, konsulent og underviser, www.ingelouv.dk
Rikke Thor, sexolog, www.rikkethor.dk
Niels Egelund, professor i specialpædagogik, www.dpu.dk
Dan Schimmil, LEV, www.lev.dk
Grethe Hougesen, familievejleder

Sted:
Trinity hotel og konference centre.

 

Fredag var første dag på endnu en lærerig kursusweekend med HBUD.
Alle (læs: de, som havde husket at tanke) var klar til at tjekke ind kl. 18.00, hvor maden også var klar til at blive serveret. Indtjekningen måtte dog vente lidt, da hotellet havde lavet overbookning, og vi skulle ”desværre” overnatte på Hindsgavl Slot i stedet. Nå, men det var nu ikke så ringe endda.
Kokken var klar, og vi kunne sætte os til bords og nyde maden, samt vende punkter omkring det, der var sket siden sidst, vi havde set hinanden. Bl.a. var to nye søskende kommet til verden. TILLYKKE, TILLYKKE.

Efter middagen flyttede vi til et andet lokale, hvor generalforsamlingen skulle afholdes. Da generalforsamling var overstået, var vi klar til at nyde en kompensationsdrink i baren, inden vi i taxa blev bragt til Hindsgavl Slot. Alt sammen på hotellets regning.

Lørdag blev vi delt op i 2 grupper, som hver gik ud i workshops.

 

 

Workshop 1 – Større børn (Formiddag)


”De unge, der er på vej ud af skolen og på vej til voksentilværelsen”, v/Inge Louv.
 

Inge fortalte om alle de ting, vi skal til at gøre os klar til, nu hvor vores unge nærmer sig et nyt kapitel i livet. Nogle, blandt mange af nedenstående punkter, skal vores familier nu til at have med i deres fremtidige beslutninger.

•    Hvilken uddannelse ønsker vores børn?
•    Skal der laves en handleplan, og hvad skal den indeholde?
•    Hvem kan guide, og hvem skal involveres?
•    Skal de på efterskole, og hvad skal der ske derefter?
•    Hvad koster det, og hvad kan man få støtte til?
•    Hvem klager man til, hvis man føler sig snydt eller forbigået?
 

Emnet satte gang i tankerne hos de forskellige familier. Det var tydeligt, at ikke alle havde en lige god støtte fra kommune, skole, UU-vejleder, sagsbehandler og andre fagfolk. Der blev som altid stillet en masse gode spørgsmål.

 


Workshop 2 – Mindre børn (Formiddag)

 

”Fra børnehave til skole, hvilke udfordringer kan det give?”, v/Grethe Hougesen.
 

Grethe Hougesen har både personlig og faglig erfaring indenfor området med handicappede børn.

Vi snakkede om emnet: skiftet fra børnehave til skole, og hvilke udfordringer, det kan give, og hvorfor et skift for os forældre i HBUD, men også for vores børn, er særligt svært.
Vi var ikke flere end 3 par i vores gruppe, samt underviseren, og vi fik derfor plads til at snakke både indenfor og udenfor emnet. En meget intens snak, hvor vi berørte andre relevante emner, som:

•    At vores egen opvækst/livsmønstre har en betydning for vores rolle i familien, for den opdragelse vi giver vores børn, og den tilknytning vi får til vores børn…Men også hvorfor tilknytningen bliver ekstra markant i forhold til vores særlige børn.
•    Vi delte erfaringer med hinanden i at takle de forskellige situationer/instanser, vi bliver sat overfor omkring vores liv med vores særlige børn.
•    At det kan være værd at afprøve forskellige alternative behandlingsformer omkring problemstillinger hos de enkelte børn.
•    Og meget andet


Vi sluttede af i relaxingzonen i lokalet, hvor vi hørte en bid af et eventyr, fra bogen ”Kan troldebørn elskes?”.

 


Work shop 1 – Større børn (Eftermiddag)


”Den unges seksualitet – hvordan kan vi som forældre støtte en sund udvikling, uden at komme for tæt på ?”, v/Rikke Thor.


På dette kursus lagde Rikke op til, at kurset skulle baseres på dialog mellem hende og deltagerne. Hun havde en række punkter, som hun gerne ville fortælle om, men ellers var det de emner/bolde, vi deltagere kastede op, der blev talt om. Overgreb, onani, blufærdighed, prævention og sterilisation var nogle af de emner, der blev talt om.
Et kursus, der blev taget seriøst, men hvor der også var plads til grin og latter.


 
Workshop 2 – Mindre børn (Eftermiddag)

 

”De nye skolestartere – Hvordan er reglerne for skolevalg?”, v/Inger Louv.
 
Inger Louv fortalte om reglerne for skolevalg, hvordan vi forældre skal forholde os til det, hvor vigtigt det er, at vi inddrages i hele beslutningen, hvordan vi skal forholde os, hvis proceduren omkring skoleskift ikke overholdes, og hvor vi så henvender os.

Lørdag kl. 18 var middagen klar. To spøjse tjenere stod klar til at tage imod os. De to fyre var ikke helt uden humor og havde det med at blande sig på den mest kejtede måde, på ikke altid passende tidspunkter. De skabte latter og fik vore trætte hoveder til at tænke på noget andet, specielt da de på deres måde (i bedste Chippendales stil) gav den gas.

Søndag forsatte vi i de samme grupper som om lørdagen.

 

 

Workshop 1 – Større børn (Formiddag)

 

”Ungdomsuddannelser”, v/Dan Schimmel


Dan fortalte om uddannelsesmulighederne for udviklingshæmmede/handicappede.
Igen blev vi mindet om, at vi ikke bare kan læne os tilbage og forvente, at systemet kommer og tilbyder deres hjælp. Men hvem i denne forening havde også regnet med det? Vi skal på banen så hurtigt som muligt. Dan fortalte om nogle skræk- og succeshistorier, mindede os om, at vi skal gå efter vores børns drømme, og ud fra dette specificere ”ønskelisten”. Jo mere konkret punkterne er, jo lettere er det at ”vinde” sagen.

 


Workshop 2 – Mindre børn (Formiddag), v/Niels Egelund.

 

Søndag havde vi chancen for at sidde overfor Niels Egelund (professor og konsulent i specialpædagogik).
Han præsenterede bl.a. en historisk udvikling af ordet specialpædagogik og specialundervisning. Ud fra det talte vi om muligheder/rettigheder og forskellige måder at gøre det på i forskellige typer institutioner. Det gav os mulighed for at se de faldgrupper, der kan være - i at skulle bestemme hvilken institution el. skole, vores børn skal i. Og derpå se kritisk på det. Og igen havde vi godt udbytte af, at vi var en mindre gruppe. 

Vi benyttede os af, at Niels nogle gange har møder direkte med relevante ministre - til at forsøge at få påpeget at der er et hul i lovgivningen, hvis vores børns behov for fysioterapi eller ergoterapi først opdages, når de er begyndt i skole - så er der ingen, der er forpligtiget til at hjælpe.

Kommentar fra et forældrepar:


”Vores kursusdage med emnet ”Mit handicappede barn bliver ældre, og hvordan tackler vi de udfordringer der følger med?” (skift fra børnehave til skolen) har gjort os mere parate til at gå til møder med og om det skoleskif,t, vores børn og os står overfor. Og på mere specifikt hvad vi skal være kritiske overfor, og hvilke rettigheder vi har som forældre.”

Vi var nok flere, som havde noget at tænke over, da vi kørte hjemover efter dette kursus.

Tak for endnu et godt kursus.

Jan-Erik

Hej! Jeg er HBUD-barn

Fødselsdag i dag

    Ingen fødselsdage i dag

De næste fødselsdage:
  • Lars (28-10)
  • Laura (11-11)
  • Michelle (23-11)
  • Ida (27-11)
  • Rikke (01-12)

Websiden anvender cookies

Handicappede børn og unge uden diagnose - vi anvender cookies på websiden Læs mere

Accepter cookies