Handicappede børn og unge uden diagnose

Søg på siden

Glæd dig til

Ingen begivenheder

Seneste kursus

  • Efterårskursus 2017

     

    Måske er det hjernen der er noget galt med - Efterårs kursus november på Pejsegården.

     

    Første weekend i november afholdte HBUD sit årlige efterårskursus.

    Læs mere …

Tidligere aktiviteter

 Måske er det hjernen der er noget galt med - Efterårs kursus november på Pejsegården. Første weekend i...
”Finmotorikkens betydning for udvikling og læring.”Sted: Slagelse...
Hvem, hvad, hvor?For børn op til 8 årFor børn mellem 9-16 årFor børn og unge op til 25 år.Sted:HOTEL PEJ...
Dit handicappede barn og dig i naturen - Lær at kende de 4 naturelementer luft, vand, jord og ild.Sted:Bøsø...
”Klar kommunikation med dit handicappede barn og se forandringen” Kursusholdere: Preben Wagner og Mogen...
”Positivt samarbejde med kommunen – forstå baggrunden for din sagsbehandlers vurderinger”Sted: Trinit...
\"Teambuilding for familier med handicappede børn og unge\"Sted : Dayz Søhøjlandet, Lille Amerika 10, 8883 Gj...
”Få/bevar gnisten i parforholdet, når man som forældre har et handicappet barn” og ”Vejviser i det s...
”Bliv stærk på dig selv og dine teknologiske evner i naturen”Sted:Feriecenter Slettestrand, Slettestrand...
Søskende kursus i HBUD 20.- 21. september 2014 i Slagelse...
”Hvordan klarer man en handicappet søster eller bror?” v/ John ZeuthenSted: Billund...
”Sammenhæng mellem kost, adfærd og indlæringsevne” v/ Frede Bräuner  og Ulla Brinx Sted:Svendborg...
”Socialloven” v/ Bent Bo Hansen...
”Handicappet uden diagnose – hvad dækker det over ?” v/ Liselotte Skov, Rigshospitalets specielle handi...
”Kreativt kursus” v/ Børn og beskæftigelseSted:Rødby...
”Dit barn og computeren”...
”Den kroniske tilbagevendende sorg/ krise over det handicappede barn - konflikthåndtering i familier med et...
”Adfærd og selvtillid” v/ Wagner og Baadsgaard Sted:Korsør...
”Hvordan sikrer vi vores handicappede barn bedst muligt, nu og i fremtiden”...
”Omverdenens opfattelse af mig som handicappet. Hvad kan jeg selv gøre”  Klik her for at se billeder ...
”Værktøj til et værdigt samspil mellem det handicappede barn og forældrene”Klik her for at se billeder...
”Musik og sansekursus”Sted:Sorø...
”Hvordan fungerer det sociale system? Hjælp din sagsbehandler, så hun hjælper dig”...
\"Dit Handicappede barn i naturen\"Klik her for at se billeder ...
Klik her for at se billeder Hvis du deltog i dette kursus og har lyst til at dele dine oplevelser med andre h...
”Kommunikation med og om det udviklingshæmmede barn” ...
”Finmotorikkens betydning for dit barns trivsel og udvikling”...
”Dit handicappede barns sundhed og ernæring” Klik her for at se billeder ...
”Et liv med kronisk syge eller handicappede børn” ...
”Lær din krop at kende gennem bevægelse og sansning” ...
”Mit handicappede barn bliver ældre, og hvordan tackler vi de udfordringer, der følger med?” ...
”Sorg, krise samt dialogtræning” ...
”Lad dit handicappede barn udtrykke sig igennem musik, dans og drama”Klik her for at se billeder...
”Hjerne weekend” ...
Liv

Liv

 

Liv er født d. 2. marts 1997 og er vores første fødte. - Vangedes gladeste 4-årig uden diagnose!

Vi har siden 1997 fået 2 børn mere, My, 2 år og Linus, 4 dage.

Fødslen blev betegnet i journalerne som normal, men gik vel ret hurtig efter vores opfattelse. Efter 4-5 måneder fik vi mistanke om, at Liv var noget
særligt... Hendes motorik i armene virkede "ikke alderssvarende", som sundhedsplejerske udtalte og hun anbefalede derfor, at vi kontaktede en neurolog via egen læge. Vi blev henvist til børnelæge Gunna Erichsen på KAS Gentofte, der anbefalede en MR-scanning af Livs hjerne. Her blev det konstateret, at Liv havde arvæv på den del af hjernen, der styrer finmotorik i armene, og til dels benene. Der kunne være tale om en hjerneblødning
under fødslen. Liv havde udpræget tonus (stivhed) i enkelte muskelgrupper. Denne stivhed giver hende bl.a. muskelspasmer i benene, når hun er træt sidst på eftermiddagen. Dette er dog aftagende med alderen.

Liv startede i almindelig vuggestue, men fik hurtig støttepædagog. Hun lærte først at sidde oprejst da hu var 10 mdr. og gik først som 2 1/4- årig. På KAS Gentofte gik Liv til fysioterapeut 2 gange om ugen for optræning af gang, balance etc. Hun har nu i 1½ år gået med stive støtteskinner/kapsler på underben
og fødder, da hun har "blød platfod". Disse skal nu inden længe erstattes af indlæg i støvler og sko.

Liv går i dag i en rigtig god institution, en børnehave, Lundegården i Hellerup. Hun deler plads på stuen med 3 skønne drenge i en specialgruppe i en almindelig daginstitution (hvor lillesøster også går). Der arbejdes meget med tegn til tale og Liv kan nu en del tegn i forsimplet form. Hun forstår stort set alt, hvad man siger og beder hende om, og hun er nu (marts 2001) som 4 årig begyndt at anvende tegn og ord uopfordret. Meget positiv, kontaktsøgende og smilende. - Der skal meget til at slå hende ud...

Hun bliver fulgt løbende af psykolog, børnelæge, fysioterapeut. Testes løbende i sin udvikling.

Idag, den 8. marts 2001, har vi været med Liv til læge"konference", hvor en speciallæge fra John F Kennedy Instituttet, København, og overlægen fra
børneafdelingen, KAS Gentofte, observerede hende og anbefalede, at hun blev MR-scannet igen for at se om der er forandringer i hjernen og endvidere, at
hun skal have målt mælkesyreindholdet i blodet, da tallet måske lå lidt højt. De mente begge, at hun formentlig havde fået en hjerneblødning ved
fødslen.

Konklusionen er vel, at Liv på områder som finmotorik, herunder tale er ca. 1,5 - 2 år bagud. Det går støt, men langsomt fremad. - Især efter at den
livlige lillesøster det sidste halve år har pacet hende, lært hende andre måder at kravle ned ad Trip-Trap stolen på, enkelte ord, lege m.m.

Hun bruger stadig ble, men der er nu tydelig interesse for indholdet i bleen. Igen animeret af lillesøster!

Vi forventer ikke en diagnose og Liv kan sagtens få et godt liv uden! En lillesøster efterfølgende (23 måneder efter Liv) med en normal udviklingskurve har indtil nu været en fantastisk oplevelse og har sat Livs situation i perspektiv og ikke mindst: gav os lysten til et 3. barn, der lige er kommet med storken.

Lidt opmuntring og erfaring til andre:

- Glæd jer over de ting, som jeres børn kan og lærer og ikke hvad der står i bøgerne

- Giv barnet flere søskende

- Forsøg at erkende tidligt, at jeres barn er handicappet, men også at der er plads til dem

- Lær tegn til tale hurtigt og brug det

- En diagnose er meget vigtig i det offentlige system, men ikke nødvendigvis for jer selv og barnet

Bodil & Frank Hollinger, Gentofte

(opdateret marts 2001)

HBUD på Facebook

  • Besøg vores Facebook-gruppe

Fødselsdage

  • 26.06 Caroline
  • 17.07 Hjalte
  • 23.07 Sebastian
  • 29.07 Maria Hald Nielsen
  • 09.08 Tobias

Websiden anvender cookies

Handicappede børn og unge uden diagnose - vi anvender cookies på websiden Læs mere

Accepter cookies